tirsdag den 9. november 2010

Kan man male på rugbrød?

Jeg har (et par gang nu) lavet denne lille hurtige bk-ting med mine elever, og de elsker den.
Jeg har købt rugbrød, så der er to skiver til hver. Sagt at de skulle male på dem, lige hvad der faldt dem ind. Nogle ser rugbrødet som et stykke papir, hvor de skal male et billede. Andre ser det som det stykke rugbrød det nu er, og maler pålæg på. Når de så er færdig, taler vi om resultatet.
Mange synes det er underligt, spild af brød, dumt for man kan ikke gemme det, og andre synes det er lidt sjovt at få lov til at male på mad.
(En ekstra dimension, nogle af mine elever selv fandt på, var at tage en bid af maden). Jeg tager en af de malede madder/billeder og lægger på en tallerken med bestik, og spørger hvad de kan se. De er som regel enige - en mad med maling på. Derefter flytter jeg det over på en billedramme (uden glas), og stiller samme spørgsmål. Nu ser de et billede, et maleri...
Det afføder lidt mere snak om hvornår noget er et billede (kunst) og hvad det afhænger af.
Jeg tager billeder af deres mad/billede, som ovenfor printer og laminerer til ophæng. Vi har lavet en stor udstilling på vores skolebibliotek, til glæde og undren for rigtig mange :-)
Denne lille sjove opgave kan laves på en dobbelt lektion.

3 kommentarer:

  1. HVor er det en god måde at anskueliggøre kunstens svære udfordringer :-)
    Det er sku ikke et nemt emne...

    SvarSlet